5 Instagram statistieken om nóg meer uit je posts te halen

Hé, zeg eens eerlijk. Weet jij hoe goed jouw posts het doen? Ben je daar überhaupt mee bezig of is het aantal likes iedere keer weer een cadeautje óf een flinke teleurstelling? Om te kunnen groeien op Instagram is het van belang dat je je Instagram statistieken bijhoudt en analyseert. Maar waar let je dan op? Ik heb er 5 voor je op een rij gezet!

1. Bereik: hoeveel unieke accounts hebben je post gezien?

Goed om te weten voor je in deze Instagram statistieken duikt. Lang niet al je volgers krijgen jouw post te zien. Hiervoor bedanken we het algoritme. Dit is trouwens de reden dat je niet moet focussen op het aantal volgers dat je hebt, maar juist in hoeverre deze volgers tot je doelgroep behoren. Mocht het algoritme aan de slag gaan, voorkom je in ieder geval dat jouw post te veel wordt getoond aan accounts waar je – bot gezegd – niks aan hebt.

Goed, terug naar dat bereik. Heb je hem gevonden in de Instagram statistieken? Je kunt nu zien welke post een groot bereik had en welke eigenlijk een beetje tegenviel. Een paar snelle tips? Vooruit! Tag je locatie, maak gebruik van relevante hashtags en… Zorg dat je dagelijks actief bent op Instagram. Alles wat je aandacht geeft, groeit.

2. Interactie met jouw post

Hoeveel reactie heb je gehad op jouw post? Dit zijn de comments en likes, maar ook het aantal keer dat je post is opgeslagen. Interessant om te weten! Door dit op een rijtje te hebben, kun je analyseren welke posts de meeste interactie uitlokken. Goed voor de verbinding! Dus, wat vinden je volgers leuk en waar reageren ze op? En waardoor komt dat? Vraag je in je content bijvoorbeeld ook om een reactie? Zie je, door je Instagram statistieken te analyseren, kun je je strategie er steeds beter op aanpassen.

3. Profielbezoeken

Hoe vaak is jouw profiel na het zien van je post bezocht? Dit zijn hele interessante Instagram statistieken! Als ze dat doen, betekent het dat ze nieuwsgierig zijn naar meer. Nieuwsgierig naar je feed, je bio of zelfs de link in bio. Weer een stap dichter bij meer klanten uit Instagram.

Tip! Wil je het aantal profielbezoeken van een post verhogen? Verleid dan ook om naar je profiel te gaan, door bijvoorbeeld naar je ‘link in bio’ te verwijzen.

4. Tikken op website

Van het één komt het ander: van profielbezoeken naar tikken op je website. Hoe vaak is er vanuit deze specifieke post naar je website geklikt? Hoewel de Instagram statistieken een goed beeld laten zien, kun je daar niet helemaal je conclusies uit trekken. Want wat was precies het doel van jouw post? Heb je opgeroepen om een comment achter te laten, een DM te sturen of iets anders? Dan is het ook niet gek dat (bijna) niemand naar je website gaat. Analyseer je de posts waar dit wél je CTA was? Dan kun je daaruit concluderen wat goed of minder goed werkte.

5. Aantal keer opgeslagen

Ik noemde hem bij de interactie al kort, maar het aantal keer dat jouw post wordt opgeslagen is steeds interessanter binnen de Instagram statistieken. Tenminste, het Instagram algoritme hecht er steeds meer waarde aan. Ook hierbij kun je niet té snel een conclusie trekken. Het is bijvoorbeeld niet vreemd dat een foto van jezelf zonder inhoudelijke content niet wordt opgeslagen, maar een rijtje praktische tips, How to’s of andere informatie wel. Mijn tip? Durf eens wat toepasbare kennis weg te geven en roep op om je post op te slaan voor een later moment.

Instagram statistieken inzichtelijk maken?

Dus, die Instagram statistieken zijn zo ingewikkeld nog niet. Samen met je personal brand zorgen deze cijfers ervoor dat je niet langer met losse flodders hoeft te schieten, maar een échte Instagram strategie kunt opstellen. Weten wat je doet. Hoe je dat goed bijhoudt en inzichtelijk maakt? Daar heb ik in module 4 van de Instagram Business Academy een héle handige tip voor. Ik kan niet meer zonder! Benieuwd wat dat is?

Laat een reactie achter